dinsdag 2 juli 2013

Honda Le Sabre Custom Eric Wieringa


Low Custom Bike Honda Le Sabre
van Eric Wieringa
 
 
'Na een eerder gebouwde motorfiets, had ik het idee om een unieke,
 strakke, goed sturende custom te bouwen.'
 
Eric verteld; "Na weken van denken en tekenen, en enkele bezoekjes aan Mutha Choppers had ik uiteindelijk het complete eindresultaat op papier. En was vastbesloten om hier hoe dan ook niet vanaf te wijken. Wetende dat dit veel werk zou zijn, ben ik begonnen om met een originele Honda Sabre 700 uit 1984 naar het RDW te gaan. Zij hebben het blok en frame van  enkele loodjes voorzien en nadat ik vertelt had wat de bedoeling was, hebben ze een paar foto’s gemaakt, en me veel succes gewenst."


Meer foto's en tekst na de 'Jump-Break' - 'Meer Lezen'
TECHNISCHE GEGEVENS ONDERAAN DE FOTOSERIE  


 
Begonnen werd met de demontage van de complete fiets en al gauw ging de flex in het frame. Nadat enkele schetsplaten waren verwijderd kon het balhoofd er compleet voor weg. Het probleem was wel dat er 4 bovenbuizen en 2 onderbuizen op het balhoofd aansloten.
De 2 bovenste framebuizen bleven op lengte, de 2 onderste van de 4 bovenste werden op zo’n 20 van het balhoofd 3 cm. verlengd. Daarna werden de 2 onderste framebuizen opnieuw aan het frame gelast.  Toen was het tijd dat het complete achterframe eraan moest geloven. Het idee was om een zo breed mogelijke achterband te monteren, die ondanks de cardan wel 100% in lijn zou staan met het voorwiel.


Model: Annegeke
 
 









Van twee achtervorken werd een 6 cm. langere vork gemaakt. In de buis waar de aandrijfas doorloopt moest een uitsparing voor het bredere achterwiel komen. Tevens werd er een accubak in de achtervork gemaakt. Daarna werd er een velg besteld bij een velgenspecialist in Bolsward. In combinatie met een naaf en een Comstar wiel werd dit naar heel veel pas- en meetwerk een compleet nieuw wiel. Dat na montage van de band met maar een paar gram lood werd uitgebalanceerd.

De cardanas moest worden verlengd, hier blijkt een demper in te zitten, die vervelende trillingen moet tegengaan. Probleem was wel dat de as niet meer in de achtervork paste. Dus werd deze door Gert-Jan van Motor Technisch Centrum in Steenwijk vakkundig aangepast.

"Voor het achterspatbord had ik bedacht dat deze zo dicht mogelijk op de band moest komen. En dat deze zo dicht mogelijk bij de buddy zou aansluiten. Na het maken van een kartonnen proefmodel heb ik van een H-D Fatboy voorspatbord een spatbord gemaakt dat d.m.v. twee teflon bussen scharniert in het achterframe. Deze wordt door twee steunen met kogelgewrichten op zijn plaats gehouden. De ophanging van de kentekenplaat was eigenlijk alleen bedoeld voor de RDW keuring, maar zou later naar de zijkant verhuizen. Maar de reacties hierop waren zo goed dat het zo maar moest blijven."







"Eind maart was het zover. De eerste proefrit kon gemaakt worden. Dik ingepakt werd ik na 500 meter al aangehouden door de politie. Nog niet gekeurd, geen buddy, geen verf, geen kenteken en een goede smoes dat de motor de volgende week naar de RDW keuring moest, mocht ik weer naar huis." De motor werd in een keer goedgekeurd. Geen eigenbouw kenteken, maar wel met aangepaste wielbasis en gewicht vermeld op het kenteken.
 
Na de keuring werd de complete motor gedemonteerd, waarna bijna alles opnieuw gespoten en gepoedercoat werd. Gekozen werd voor matte kleuren, omdat de motor moest opvallen door zijn unieke vorm.
















Eric tenslotte; "De reacties zijn zeer positief, ik heb al een tweede prijs gewonnen bij de bikeshow van de Vlotterbak in Steenwijk en werd derde bij de Koning Zelfbouw wedstrijd bij MotoPort Hengelo. Ik hoop eigenlijk dat ik de motor kan verkopen, zodat ik langzamerhand wat meer kan bouwen en misschien een opdracht krijg van iemand om een unieke motor te bouwen. De ideeën voor een volgende motor zijn er al, een Highneck met een zeer unieke nieuwe 2-cilinder, met het karakter en de klassieke uitstraling van een Harley."







Eric wil de volgende bedrijven en personen bedanken voor hun hulp:
Gert-Jan MTC Steenwijk (draaiwerk en diversen), Harry van Grafitex Steenwijk (logo op motor, kleding en stickers), Stoffeerhuis Steenwijk (bekleding buddy), Zwager Bert
Buurman Henk en Steven van Mutha Chopper Bolsward


 
Technische gegevens Honda Eric Wieringa
(opgave volgens eigenaar / bouwer)

Eigenaar: EWS Customized          
Bouwer:   Erik Wieringa
Merk:  Honda
Model: Sabre 700
Bouwtijd:  6 maanden

Motorblok
Bouwjaar: 1984
Bouwer: Honda
Inhoud / aantal cc’s: 700
Type: V4 DOHC watergekoeld
Benzinesysteem: 4 x 30 mm. KEIHIN SEIKE carburateurs
Luchtfilter: Origineel Honda
Luchtfilterhuis:  Origineel  Honda
Ontsteking: Electronisch
Uitlaatsysteem: Eigenbouw EWS uit 65 mm. rvs van 4 in 2 naar 4 in1

Prestaties
Vermogen / Koppel:  76  PK@  tpm /   Nm@   tpm (testbank uitdraai bijvoegen aub)

Versnellingsbak
Bouwjaar: 1984
Merk: Constant Mesch 6 versnellingsbak de 6de is overdrive
Type: 6 bak met overdrive
Koppeling: Hydraulisch
Primaire aandrijving: Rechtvertande tandwielen
Primaire kast: n.v.t.
Eindoverbrenging: Cardan

Frame
Bouwjaar: 1984
Bouwer / Merk: Honda aangepast EWS
Balhoofdhoek: 40 graden
Stretch: 7 inch.
Wielbasis: 1800 mm.
Schokbrekers: Prolink luchtondersteund

Voorvork
Merk: Origineel Honda
Type: Telescoop
Lengte: 33 inch.
Balhoofdplaten: Eigenbouw EWS onderste balhoofdplaat verstelbaar

Achterbrug
Merk: Eigenbouw EWS uit 2 achtervorken 2.4 inch. verlengd. Verbreedt. Uitsparing voor 160 band. Accubak met 2 accu’s in achtervork verwerkt.

Voorwiel
Merk: Honda
Type: Comstar
Maat: 19 inch.
Velg: 19/  2.15
Spaken: Aangepaste Comstar
Naaf: Honda CX 500
Remschijf(ven):   Honda VF 750 / Remklauw(en): Standaard
Band: Continental Road Attack 2 110/80 R19

Achterwiel
Merk: Eigenbouw EWS
Type: Opgebouwd uit diverse eigenbouw onderdelen
Maat: 18 inch. – 7 inch.
Velg: Op maat gemaakt door velgspecialist
Spaken: Aangepast Comstar
Naaf: Bestaat uit onderdelen Honda CX/Sabre en diverse eigenbouw onderdelen
Rem: Trommelrem  
Band: Continental Road Attack 2 160/60 ZR 18
Cardan: Honda, gemodificeerd

Accessoires
Voorspatbord: Ontworpen uit bestaand spatbord
Achterspatbord: Gemaakt uit nieuw voorspatbord H-D Fatboy met uniek ophangsysteem, scharniert in achterframe en blijft d.m.v. steunen met kogelgewrichten ten alle tijden dicht op de band.
Spatbordsteunen: Eigenbouw EWS met kogelgewrichten
Benzinetank: Aangepast Honda Sabre ongeveer 65 mm. verlengt
Dashboard/Tellers: Digitale teller Merk Koso
Stuur: Highway Hawk type Flyer
Stuurverhogers: H-D
Spiegels: Motor Technisch Centrum Steenwijk
Handvatten: After Market Honda
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel: Standaard Honda
Koplamp: Double oval black MCS
Achterlicht: led verlichting MCS
Richtingaanwijzers: Highway Hawk
Zadel: Eigenbouw EWS  Gestoffeerd bij Stoffeerhuis Steenwijk
Forward controls: MCS
Voetsteunen: MCS
Rem- schakelpedaal: MCS

Homemade / Speciale onderdelen en/of details:
Tank: Aangepast en verlengd zodat buddy mooi op de tank aansluit.
Buddy: Eigenbouw kunststof onderplaat met schuim van Suzuki GSX 750 op maat gemaakt.
Carterdeksels: Ontdaan van Honda letters en emblemen.
Klepdeksels: Gespoten in kleur van de wielen.
Frame: Balhoofdhoek aangepast
Achterframe: Compleet eigenbouw

Spuitwerk
Kleur: Cementgrijs
Soort en merk verf: Sikkens 2 componenten
Spuiter: Vriend
Special Paint / logo’s: Logo: Grafitex Steenwijk
Idee: Harry: Eigenaar Grafitex Steenwijk
Design: Harry

1 opmerking: