woensdag 31 juli 2013

Yamaha XS 650 Streettracker Bart

'Less is More'
Yamaha XS 650 StreetTracker Bart



Bart, de bouwer van deze Yamaha XS 6650, is een type van het ‘Mannetje Precies’. Bart  stamt uit de racerij. Naast zijn dagelijkse baan restaureert hij tegenwoordig motoren, veel superbikes uit de 80-er jaren. Zelf heeft hij daar ook de nodige rijervaring mee, zo vertelt hij; “De meeste motoren die ik heb gehad heb ik gebruikt voor de racerij. Maar dat is nu verleden tijd." 


Lees meer en bekijk alle foto's van Bart's Yamaha XS650 Streettracker na de 'Jump - Break' 'Meer Lezen' hieronder. Daar staan ook alle technische gegevens.


“Ik heb deze motor gekocht vanwege het prachtig uitziende motorblok en omdat een Yamaha XS 650 zich prima leent om er een streettracker van te maken,“ zo begint Bart Spanjer zijn verhaal, “Op de site van de XS club werd er een aangeboden van een overleden XS clublid. Ik moest hem alleen wel ophalen op Ameland (wat je al niet over moet hebben voor je hobby). Na ontvangst met koffie en ontbijtkoek hebben we de XS ingeladen en zijn naar het vasteland teruggegaan.” En toen begon de ombouw naar ‘Streettracker’




“De motor heb ik zelf gebouwd. Voor draai en freeswerk mag ik gebruik maken van het gereedschap van mijn buurman Tom. Problemen zijn er eigenlijk niet geweest. Het is natuurlijk een vrij simpel concept. Dat je alles op maat moet maken zoals zitje, tank, accubakje zie ik niet als een probleem, dat is juist de uitdaging!” Aldus Bart, die onder de bedrijfsnaam www.motorfiets-restauratie.nl werkt.   



Bart met gepaste trots; “De motor heeft in het clubblad van de XS club gestaan met door mij zelf gemaakte foto’s. Ook het onderstaand verhaal schreef ik erbij”

'Vroeger bij ons in de buurt reed zo’n stoere gast op een XS 650. Je kent ze wel: leren jack, potje met bril. ’s Morgens vroeg naar zijn werk. En als hij mazzel had, kon hij er ‘s avonds ook mee naar huis als ze de motor niet in beslag hadden genomen want hij reed de motor alleen met de uitlaatbochten. Dat had een reden. Want als hij dan ’s middags naar huis ging kon zijn moeder de aardappels op zetten, zij kon hem al van verre horen aankomen. Toen dacht ik: zo’n motor wil ik later ook. Dat komt er dan meestal niet van, dan zijn er andere prioriteiten zoals racen met Ducati’s enzo. Dat racen is nu nog een herinnering. Maar het sleutelen blijft. Ik heb me voorgenomen om alles wat ik vroeger mooi vond en er niet van is gekomen te gaan realiseren (en dat heeft niets te maken met een midlifecrisis). Die XS moest er komen. Met dat prachtig nostalgisch gevormde blok met prachtige carters, een dikke cilinder en harde klappen uit de uitlaat. Dus maar even speuren op het net. 

Op de site van de XS club werd er een aangeboden. Het contact over deze advertentie verliep via Jos van Meel. Al gauw kwam ik er achter dat hij de motor verkocht voor de vrouw van de overleden Ton. De vrouw van Ton vond het goed als hij van eigenaar wisselde maar het moest wel een liefhebber zijn die de Yamaha XS650 liefst in originele staat zou restaureren. We hebben de afspraak gemaakt en zijn afgereisd naar Ameland (wat je al niet over moet hebben voor je hobby). Na ontvangst met koffie en ontbijtkoek hebben we de Yamaha XS650 ingeladen en zijn naar het vasteland teruggegaan.

Afgelopen zomer ben ik begonnen met het demonteren van de motor. Ton was een echte sleutelaar en bouwde van alles op en aan de Yamaha XS650. Veel van de onderdelen kwamen niet meer in aanmerking voor restauratie.
 Toen heb ik besloten dat het een Special moest worden. Alles wat met racen te maken heeft spreekt mij aan, dus ook de Dirt trackers uit “The States”. Voor op de straat wordt dat een Streettracker. Eerst maar mooie onderdelen verzamelen, gelukkig hebben we internet dus met goed zoeken is er een hoop te vinden. Een Champions zitje uit Engeland, dat moet natuurlijk mooi passen bij het frame en de tank. Het is van polyester dat kan je dus alle kanten op vormen. Eerst het frame van de Yamaha XS 650aanpassen met de haakse slijper en alle beugels en steunen die niet meer nodig zijn, inclusief het achterframe, er af geslepen. Daarna het achterframe gemaakt dat aansluit op het zitje. Het zit kussentje komt van Tijger Leathers dat kunnen ze nergens mooier, compleet met oranje en blauwe stiksels. De originele tank (model 81) verruild voor het bollere model met de dop in het midden, dat komt straks beter uit met het spuitwerk. De bevestiging van de tank is vervangen door twee uitlaatveren van een Ducati. Die trekken de tank vast op het frame.

Het blok van de Yamaha XS650 is geheel gereviseerd, maar vrijwel standaard. De carterdelen zijn geglaspareld en de zijdeksels weer mooi gepolijst (die deksels maken het blok zo mooi). Met nieuwe zuigers, veren, lagers een paar tandwielen hier en daar en een nieuwe koppeling en distributie, loopt het blok van de Yamaha XS650 weer als een naaimachine. De XS 650 is voorzien van hydraulische koppeling. De uitlaat heb ik zelf bedacht. Een paar bochten laten buigen en een mooi klein dempertje van Yoshimura en die zorgt voor een prachtig diep donkerbruin geluid. De puntenontsteking is vervangen door een elektronische set van VAPE. Super werkt dat. De kabelboom kan in zijn geheel de vuilnisbak in. Een nieuw kabelboompje met een paar draadjes voor de koplamp, het achterlicht, remlicht en een aantal draden voor het aansturen van de cockpit. Dan heb je een storingsvrij elektrisch systeem. De accubak heb ik eerst van karton gemaakt als mal en later van aluminiumplaat in elkaar gelast. De accubak biedt plaats aan de accu en de nodige relais en spanningsregelaar. De racy carbon startknop heb ik van mijn buurman Tom gekregen. Deze past perfect bij de fiets en het idee van geen knoppen aan het stuur. 

Het achterwiel is opnieuw gespaakt in een 18” schoudervelg met een standaard remtrommel. De achterbrug is iets aangepast. De oortjes waar de schokbrekers aan vast zitten zijn 40 mm verhoogd om de fiets wat rechter te zetten. De standaard XS hangt een beetje achterover: de chopperstand, zeg maar. De schokbrekers zijn vervangen door een set verstelbare racedempers van Wilbers. 

Voor de koplamp heb ik een zo’n mooie bolle Triumph lamp gekozen. Het voorspatbord is een overblijfsel uit een oud 18” Suzuki spatbord wat mooi aansluit op het 18” voorwiel met een naaf van Grimeca met de 4 remschoenen en de luchthappers. De voorvork heeft een paar progressieve veren gekregen en de oortjes van de remklauwen zijn eraf gedraaid en daarna is het geheel zwart gespoten. Voor het spuitwerk heb ik gekozen voor de Gulf kleuren uit 1971 van Porsche. Zo’n raceautootje had ik vroeger bij mijn racebaan. Ben Oud van Motorspuitwerk heeft dit tot een prachtig geheel gemaakt.

Achter een breed superbike stuur, met zicht op de ronde alles in 1 teller van Ace Well, is het sturen een feest met deze lichtgewicht streettracker.'

‘Less is More.’


Yamaha XS 650 Street Tracker







www.motorfiets-restauratie.nl





























 

 

 














Technische gegevens Yamaha XS 650 Bart Spanjer 'Less is More'
(opgave volgens eigenaar / bouwer)

Eigenaar: Bart Spanjer
Bouwer: Yamaha / Bart Spanjer www.motorfiets-restauratie.nl
Merk: Yamaha
Model: XS 650
Bouwtijd: 1 jaar

Motorblok
Bouwjaar: 1980
Bouwer: Yamaha, zelf geheel gereviseerd 
Inhoud / aantal cc’s: 650
Type: staande twin
Carter: aluminium
Krukas: synchroon krukas
Zuigers: standaard aluminium zuigers
Cilinders: standaard stalen cilinders
Cilinderkoppen: standaard aluminium kop
Benzinesysteem: vacuüm carburateurs met grotere sproeiers
Luchtfilter: open luchtfilters model K&N
Ontsteking: de puntenontsteking is vervangen door een elektronische set van VAPE. Super werkt dat. Het is een alles in 1 systeem voor vonk en laadspanning.
Uitlaatsysteem: handgemaakt met einddemper van Yoshimura

Prestaties
Vermogen: 56 PK aan het wiel bij 4000 tpm met een koppel van 58 Nm
Bij een open dag van Motoport Hippolytushoef stond een mobiele testbank van SF tuning uit Marheeze. Daar mocht je voor 15 euro een ritje op de testbank maken (als je durft). Het filmpje van het brullende blok staat op je Youtube (http://www.youtube.com/watch?v=dSTvEwvjrQE&feature=youtube_gdata_player)

Versnellingsbak
Bouwjaar: 1980
Merk: Yamaha
Type: lekker stroef 
Koppeling: de koppeling is standaard te zwaar en daarom vervangen door een hydraulische bediening van Ducati
Primaire aandrijving: ketting
Primaire kast: aluminium
Eindoverbrenging: ketting; voortandwiel 17 tands /achtertandwiel 31 tands 

Frame
Bouwjaar: 1980/2011
Bouwer / Merk: Bart / Yamaha (dubbelwiegframe)
De achterkant van het frame heb ik er afgezaagd en ook alle beugels en lipjes. Rond het zitje heb ik een nieuw subframe gecreëerd van stalen buis. Voor uitlaat en accubak heb ik nieuwe steuntjes gemaakt. Daarna is het gehele frame opnieuw gepoedercoat in zijdeglas zwart (RAL 9005). 
Balhoofdhoek: 62°15’
Wielbasis: 1435 mm
Schokbrekers: de standaard schokbrekers zijn vervangen door een set race schokbrekers van Wilbers (volledig instelbaar voor zover dat nodig is).

Voorvork
Merk: Yamaha
Type: fietspompvering, maar na revisie en voorzien van een set progressieve veren van Öhlins stuurt de fiets als een scheermes. De voorvork boots komen van Harley Davidson. 
De voorvork is verder aangepast voor de Grimeca trommelrem. Standaard heeft de motor namelijk schijfremmen.
Lengte: 760 mm
Balhoofdplaten: standaard van Yamaha en voor wat meer stijfheid heb ik boven het wiel een brace geplaatst die tevens dienst doet om het spatbord op zijn plek te houden.

Achterbrug
Merk: Yamaha. De achterbrug heb ik aangepast voor de Wilbers schokbrekers. 
Type: ronde buis met 40 mm verhoogde oortjes voor de schokbrekers.

Voorwiel
Merk: Akront
Type: schoudervelg
Maat: 18”
Velg: aluminium zwart gecoat
Spaken: rvs
Rem / Naaf: de standaard remschijf en remklauw heb ik vervangen voor een 230 mm Grimeca four leading shoe naaf met de mooie luchthappers. De naaf (oorspronkelijk zilver) is gepoedercoat.
Band: Dunlop K 180   130/80/18

Achterwiel
Merk: Akront
Type: Schoudervelg
Maat: 18”
Velg: aluminium schoudervelg zwart gecoat
Spaken: rvs
Naaf: trommel van Yamaha XS model 1972
Band: Dunlop K 180  130/80/18
Tandwiel 31 tands

Accessoires
Voorspatbord: kunstof abs. Zelfgemaakt uit een oud Suzuki spatbord (gedremeld)
Achterspatbord: zit er niet echt op. De onderkant van het zitje is aluminium en fungeert als spatbord.
Benzinetank: Yamaha XS 650 type 1974. Deze is boller dan de tank van een model uit 1980 en de tankdop zit in het midden, wat mooier uitkomt met het spuitwerk.
Dashboard/Tellers: de standaard tellers zijn vervangen door een alles in 1 teller van Acewell. Daar zit een analoge toerenteller in en een digitale snelheidsmeter en de benodigde lichtjes voor neutraal en koplamp.
Stuur: aluminium Superbikestuur van RMCP 
Stuurverhogers: standaard XS
Spiegels: een bar end spiegel van de Chinees
Handvatten: Tomaselli
Schakelaarhuizen/rem- koppelingshendel: Schakelaars heeft ie niet. Het enige knopje voor het licht is van het type: aan en uit en zit op de koplamp. 
De remhendel voor het voorwiel is van een Suzuki GT 750 uit 1972. Deze hadden ook de remnaaf met de vier remschoenen (dus dubbele kabels). De koppelingshendel met pomp is van een Ducati Monster 620. De voetrem is standaard van Yamaha.
De gashendel is ook van Tomaselli
Koplamp: De koplamp is een 8” type Triumph. De koplamporen zijn van aluminium en voorzien van een paar sportieve gaatjes.
Achterlicht: het achterlicht is een mini cat eye. Het achterlicht is bevestigd aan een zelfgemaakt aluminium subframepje dat tevens de kentekenplaat vasthoudt.
Richtingaanwijzers: mijn linker- en rechterhand of been
Zadel: het zadel heb ik laten maken bij Tijger Leathers in Den Haag met blauw en oranje stiksels.
Voetsteunen: Yamaha 
Rem- schakelpedaal: Yamaha

Homemade / Speciale onderdelen en/of details:
- Accubak
De accubak heb ik zelf gemaakt. Eerst een mal van karton. Daarna van aluminium plaat. In de accubak is plaats voor de accu, de spanningsregelaar en de benodigde zekeringen. Op de accubak zit ook de startknop en de killswitch. Het stuur blijft op deze manier vrij van schakelaars en knoppen.
- Zitje
Het polyester zitje komt uit Engeland. Daar wordt dat gebruikt in de dirt track scene en heet een Champions Seat. Ik heb het zitje met zaag, slijp en polyestermatjes in de juiste vorm van het frame geboetseerd zodat het mooi aansluit bij de tank. 
- Zadel
Het zadel is afgewerkt met blauwe en oranje stiksels.
- Kabelboom
De standaard kabelboom heb ik geheel vervangen door een simpel boompje waar alleen de benodigde bedrading in zit voor koplamp, achter- en remlicht, elektronische ontsteking en cockpit.
- Uitlaatsysteem
Het uitlaatsysteem is handgemaakt en zelf bedacht.
- Old skool gevlochten bougie kabels

Spuitwerk
Kleur: Gulfkleuren van Porsche uit vroegere tijden. Ik had zo’n raceautootje bij mijn racebaan vroeger.
Soort en merk verf: unikleuren (geen metallic)
Spuiter: Ben Oud, Ben heeft alles ook super strak gemaakt.
Special Paint / logo’s: Ben Oud www.motorspuitwerk.nl 
Idee & Design: Bart Spanjer

(bij-)Naam van de motor:  'Less is More'


Welke mensen en bedrijven wil je bedanken voor hun hulp? “Mijn buurman Tom Harmsen van Harmsen Heftrucks in Wieringerwerf voor het gebruik van de draaibank en zijn vader voor de koprevisie van het blok. Ben Oud voor het prachtige spuitwerk!”


‘Je begint met een berg roest en een jaar later heb je een eigen creatie’

www.motorfiets-restauratie.nl

Geen opmerkingen:

Een reactie posten