Low Custom Bike Honda
Le Sabre
van Eric Wieringa
van Eric Wieringa
'Na een eerder gebouwde motorfiets, had ik het idee om een unieke,
strakke, goed sturende custom te bouwen.'
Eric verteld; "Na
weken van denken en tekenen, en enkele bezoekjes aan Mutha Choppers had ik uiteindelijk
het complete eindresultaat op papier. En was vastbesloten om hier hoe dan ook
niet vanaf te wijken. Wetende dat dit veel werk zou zijn, ben ik begonnen om
met een originele Honda Sabre 700 uit 1984 naar het RDW te gaan. Zij hebben het
blok en frame van enkele loodjes
voorzien en nadat ik vertelt had wat de bedoeling was, hebben ze een paar
foto’s gemaakt, en me veel succes gewenst."
Meer foto's en tekst na de 'Jump-Break' - 'Meer Lezen'
TECHNISCHE GEGEVENS ONDERAAN DE FOTOSERIE
Begonnen
werd met de demontage van de complete fiets en al gauw ging de flex in het
frame. Nadat enkele schetsplaten waren verwijderd kon het balhoofd er compleet
voor weg. Het probleem was wel dat er 4 bovenbuizen en 2 onderbuizen op het
balhoofd aansloten.
De
2 bovenste framebuizen bleven op lengte, de 2 onderste van de 4 bovenste werden
op zo’n 20 van het balhoofd 3 cm. verlengd. Daarna werden de 2 onderste
framebuizen opnieuw aan het frame gelast.
Toen was het tijd dat het complete achterframe eraan moest geloven. Het
idee was om een zo breed mogelijke achterband te monteren, die ondanks de
cardan wel 100% in lijn zou staan met het voorwiel.
Model: Annegeke
Van
twee achtervorken werd een 6 cm. langere vork gemaakt. In de buis waar de
aandrijfas doorloopt moest een uitsparing voor het bredere achterwiel komen.
Tevens werd er een accubak in de achtervork gemaakt. Daarna werd er een velg
besteld bij een velgenspecialist in Bolsward. In combinatie met een naaf en een
Comstar wiel werd dit naar heel veel pas- en meetwerk een compleet nieuw wiel.
Dat na montage van de band met maar een paar gram lood werd uitgebalanceerd.
De
cardanas moest worden verlengd, hier blijkt een demper in te zitten, die
vervelende trillingen moet tegengaan. Probleem was wel dat de as niet meer in
de achtervork paste. Dus
werd deze door Gert-Jan van Motor Technisch Centrum in Steenwijk vakkundig
aangepast.
"Voor
het achterspatbord had ik bedacht dat deze zo dicht mogelijk op de band moest
komen. En dat deze zo dicht mogelijk bij de buddy zou aansluiten. Na het maken
van een kartonnen proefmodel heb ik van een H-D Fatboy voorspatbord een
spatbord gemaakt dat d.m.v. twee teflon bussen scharniert in het achterframe. Deze
wordt door twee steunen met kogelgewrichten op zijn plaats gehouden. De
ophanging van de kentekenplaat was eigenlijk alleen bedoeld voor de RDW
keuring, maar zou later naar de zijkant verhuizen. Maar de reacties hierop
waren zo goed dat het zo maar moest blijven."
"Eind maart was het zover. De
eerste proefrit kon gemaakt worden. Dik ingepakt werd ik na 500 meter al
aangehouden door de politie. Nog niet gekeurd, geen buddy, geen verf, geen
kenteken en een goede smoes dat de motor de volgende week naar de RDW keuring moest,
mocht ik weer naar huis." De motor werd in een keer goedgekeurd. Geen eigenbouw
kenteken, maar wel met aangepaste wielbasis en gewicht vermeld op het kenteken.
Na
de keuring werd de complete motor gedemonteerd, waarna bijna alles opnieuw
gespoten en gepoedercoat werd. Gekozen werd voor matte kleuren, omdat de motor
moest opvallen door zijn unieke vorm.
Eric tenslotte; "De
reacties zijn zeer positief, ik heb al een tweede prijs gewonnen bij de
bikeshow van de Vlotterbak in Steenwijk en werd derde bij de Koning Zelfbouw
wedstrijd bij MotoPort Hengelo. Ik hoop eigenlijk dat ik de motor kan verkopen,
zodat ik langzamerhand wat meer kan bouwen en misschien een opdracht krijg van
iemand om een unieke motor te bouwen. De
ideeën voor een volgende motor zijn er al, een Highneck met een zeer unieke
nieuwe 2-cilinder,
met het karakter en de klassieke uitstraling van een Harley."
Eric wil de volgende bedrijven en personen bedanken voor hun hulp:
Gert-Jan
MTC Steenwijk (draaiwerk en diversen), Harry van Grafitex Steenwijk (logo op
motor, kleding en stickers), Stoffeerhuis Steenwijk (bekleding buddy), Zwager
Bert
Buurman
Henk en Steven van Mutha Chopper Bolsward
Technische gegevens
Honda Eric Wieringa
(opgave volgens
eigenaar / bouwer)
Eigenaar: EWS
Customized
Bouwer: Erik Wieringa
Merk: Honda
Model: Sabre 700
Bouwtijd: 6 maanden
Motorblok
Bouwjaar: 1984
Bouwer: Honda
Inhoud / aantal
cc’s: 700
Type: V4 DOHC
watergekoeld
Benzinesysteem: 4
x 30 mm. KEIHIN SEIKE carburateurs
Luchtfilter: Origineel
Honda
Luchtfilterhuis:
Origineel Honda
Ontsteking:
Electronisch
Uitlaatsysteem:
Eigenbouw EWS uit 65 mm. rvs van 4 in 2 naar 4 in1
Prestaties
Vermogen /
Koppel: 76 PK@
tpm / Nm@ tpm (testbank uitdraai bijvoegen aub)
Versnellingsbak
Bouwjaar: 1984
Merk: Constant
Mesch 6 versnellingsbak de 6de is overdrive
Type: 6 bak met
overdrive
Koppeling:
Hydraulisch
Primaire
aandrijving: Rechtvertande tandwielen
Primaire kast:
n.v.t.
Eindoverbrenging:
Cardan
Frame
Bouwjaar: 1984
Bouwer / Merk:
Honda aangepast EWS
Balhoofdhoek: 40
graden
Stretch: 7 inch.
Wielbasis: 1800
mm.
Schokbrekers:
Prolink luchtondersteund
Voorvork
Merk: Origineel
Honda
Type: Telescoop
Lengte: 33 inch.
Balhoofdplaten: Eigenbouw
EWS onderste balhoofdplaat verstelbaar
Achterbrug
Merk: Eigenbouw
EWS uit 2 achtervorken 2.4 inch. verlengd. Verbreedt. Uitsparing voor 160 band.
Accubak met 2 accu’s in achtervork verwerkt.
Voorwiel
Merk: Honda
Type: Comstar
Maat: 19 inch.
Velg: 19/ 2.15
Spaken:
Aangepaste Comstar
Naaf: Honda CX
500
Remschijf(ven): Honda VF 750 / Remklauw(en):
Standaard
Band:
Continental Road Attack 2 110/80 R19
Achterwiel
Merk: Eigenbouw
EWS
Type: Opgebouwd
uit diverse eigenbouw onderdelen
Maat: 18 inch. –
7 inch.
Velg: Op maat
gemaakt door velgspecialist
Spaken:
Aangepast Comstar
Naaf: Bestaat
uit onderdelen Honda CX/Sabre en diverse eigenbouw onderdelen
Rem: Trommelrem
Band:
Continental Road Attack 2 160/60 ZR 18
Cardan: Honda, gemodificeerd
Accessoires
Voorspatbord:
Ontworpen uit bestaand spatbord
Achterspatbord: Gemaakt
uit nieuw voorspatbord H-D Fatboy met uniek ophangsysteem, scharniert in
achterframe en blijft d.m.v. steunen met kogelgewrichten ten alle tijden dicht
op de band.
Spatbordsteunen:
Eigenbouw EWS met kogelgewrichten
Benzinetank:
Aangepast Honda Sabre ongeveer 65 mm. verlengt
Dashboard/Tellers:
Digitale teller Merk Koso
Stuur: Highway
Hawk type Flyer
Stuurverhogers: H-D
Spiegels: Motor
Technisch Centrum Steenwijk
Handvatten:
After Market Honda
Schakelaarhuizen/rem-
koppelingshendel: Standaard Honda
Koplamp: Double
oval black MCS
Achterlicht: led
verlichting MCS
Richtingaanwijzers:
Highway Hawk
Zadel: Eigenbouw
EWS Gestoffeerd bij Stoffeerhuis
Steenwijk
Forward
controls: MCS
Voetsteunen: MCS
Rem-
schakelpedaal: MCS
Homemade / Speciale onderdelen en/of details:
Tank: Aangepast
en verlengd zodat buddy mooi op de tank aansluit.
Buddy: Eigenbouw
kunststof onderplaat met schuim van Suzuki GSX 750 op maat gemaakt.
Carterdeksels:
Ontdaan van Honda letters en emblemen.
Klepdeksels:
Gespoten in kleur van de wielen.
Frame:
Balhoofdhoek aangepast
Achterframe:
Compleet eigenbouw
Spuitwerk
Kleur:
Cementgrijs
Soort en merk
verf: Sikkens 2 componenten
Spuiter: Vriend
Special Paint /
logo’s: Logo: Grafitex Steenwijk
Idee: Harry: Eigenaar
Grafitex Steenwijk
Design: Harry
Schitterend!
BeantwoordenVerwijderen