'Blue Magna'
Mira's Honda Super Magna 700 Custom Bike
Mira had twee
grote wensen nadat zij haar motorrijbewijs had gehaald; een motor kopen, en in een motorzaak werken.
Beide dromen kwamen een jaar of tien geleden uit; Mira ging voor een motor kijken bij (de toenmalige) Safe Motors in
Almelo, en zag deze Honda waar zij van onder de indruk was. Toen de deal
gemaakt werd, kreeg zij óók nog eens een baan aangeboden van Safe Almelo’s ‘Big Boss’ Robert Gerritsen.
Mira ging aan de slag bij Safe in de kledingshop en kon vanaf die dag met haar
eigen Honda custombike naar het werk rijden. Twee dromen die op één dag
uitkwamen!
De Honda Magna
was door een klant ingeruild en helaas is er verder weinig van de motor
bekend. Wie de ombouw heeft gedaan en hoe alles in zijn werk is gegaan is
giswerk. Het is een opvallende verschijning, de kleuren en de brede bouw maken
van de Super Magna een imposante verschijning die Mira wel aansprak. Haar
andere grote hobby is papegaaien, dus aan herrie en felle kleuren was zij al
gewend…
Meer foto's en tekst na de 'Jump-Break' - 'Meer Lezen'
Mira's andere grote hobby is papegaaien, dus aan herrie en felle kleuren was zij al gewend…
De Honda Super
Magna 700 is uit 1987. Een model wat best wel bijzonder is. De Magna is in
Nederland beperkt leverbaar geweest en dan eigenlijk alleen maar in de 750cc
uitvoering en heette toen voluit de Honda VF 750 C Super Magna. (er was ook een
CH type aanduiding) De dikke custom met de cardan, het dichte achterwiel en de
vier opvallende schuin omhoog staande uitlaten is alleen maar in dit model gemaakt
in ’87 en ’88. Het was één van de eerste modellen in de motorwereld die met de
term ‘Cruiser’ werd bestempeld en de uiterst relaxte zithouding, het rustige
karakter van het V-vier cilinder motorblok in combinatie met de
zesversnellingsbak en de onderhoudsvrije cardanaandrijving rechtvaardigden de
titel geheel. De oorsprong van deze 700 is onduidelijk, maar ze is
waarschijnlijk via grijze import naar Holland gekomen. Of het is van oorsprong
een ‘gewone ‘ Honda VF 700 C geweest, maar die is weer niet in 1987 gemaakt,
dus het zou ook om een 86’er kunnen gaan… Verwarring alom, ook omdat een ander
typeaanduiding die toen veel gebezigd werd ‘V 45 Super Magna’ was. Verder is
het eigenlijk niet zo terzake doende, het belangrijkste is natuurlijk dat Mira
dolblij met haar custombike is! We noemen ‘m gewoon de ‘Blue Magna’.
Groot en dik
De motor is
gebouwd maar één doel voor ogen; een vette bike. Bij alles is de nadruk op
groot en dik gelegd. Dikke wielen met brede banden, een wel héél brede
benzinetank, dikke vork, breed achter spatbord, et cetera. Veel universele en
zelfgemaakte onderdelen zijn gebruikt om de Honda te transformeren. Geen
eenvoudige klus, omdat er heel weinig voor dit model te krijgen was, en door
het frame wat niet eventjes simpel te veranderen is. De originele vorkpoten
zijn in een set brede aluminium SJP balhoofdplaten gehangen, de 19inch velg is
weggegooid en nu is er een heel vet 15 inch voorwiel met een 150/90-15
voorband die aan de voorzijde het contact met het wegdek behoudt. Door het
ontbreken van een voorspatbord lijkt de voorkant nóg vetter en agressiever. Twee
Bates koplampjes op een Pro Street bracket verzorgen de verlichting. 4 inch aluminium
risers houden het brede vlakke stuur vast en een set Ness handlebar controls
en spiegel zijn naast het minitellertje alles wat er op het stuur zit. De in
rubber en chroom uitgevoerde handvatten zijn van de firma Zodiac. De giga benzinetank
is netjes pasgemaakt, dat was een behoorlijke klus door het brede
frame en de positie van de luchtfilters, maar benzine is er nu wél altijd
voldoende in voorraad! Het frame is om een lagere zitpositie te verkrijgen verzaagd en een stuk naar beneden gebracht en hier heeft een dun vlak solo zadel de
lompe (maar wél comfortabele!) buddyseat vervangen. Het spartaans aandoende
platte zadeltje is homemade, de afdekplaatjes eronder ook.
Handgemaakt
Het achterwiel
is mede door de cardan aandrijving niet simpel om een dikke band te monteren,
maar met een Avon 170/80-15 die om het gespaakte 15 inch wiel ligt, toch
gelukt. De trommelrem is samen met het originele Discwiel verdwenen, waarbij de achterrem nu een schijfrem met een
Brembo remklauw is. Een verbreed Ducktail achterspatbord met geïntegreerde
fenderstruts dient tevens als kentekenplaathouder. Een achterlicht in de vorm
van het spatbord is diep weggewerkt onder het spatbord.
( het
achterlicht glaasje was net de ochtend van de photo-shoot eraf getrild…) De dichte, korte
achterschokbrekers doen de motor nog wat lager bij het wegdek komen.
Veel onderdelen
zijn speciaal handgemaakt voor Mira’s Super Magna, zoals de forward controls en
voetsteunen, en de uitlaatbochten. Hier zijn twee SuperTrapp aluminium einddempers
op zelfgemaakte headers bevestigd. Veel covers zijn gepolijst, de onderkuip,
luchtfilterhuizen en de zijcovers van de radiateur zijn spierwit gespoten. Het
frame, de achterbrug, cardan, achterspatbord en de tank zijn heel fijn metallic
blauw gespoten, waarbij op de tank een coole ‘Checkered Flag’ rand is
aangebracht.
Zo zie je maar
weer hoe je van een motor waar op het eerste gezicht weinig mee aan te vangen
lijkt, het vaak best mogelijk is om met wat fantasie, eigen ideeën, en
natuurlijk veel handigheid, je best wel een aparte en opvallende custombike
kunt bouwen. Het model motor, en de manier waarop deze Blue Magna is aangepakt,
vormt vaak een inspiratiebron voor vele zelfbouwers, die opeens mogelijkheden
voor hun eigen motor zien.
hele mooie motor!!!!!!
BeantwoordenVerwijderenwat voor een tank hebben jullie gebruikt , en moet je hier voor ook het frame aanpassen?
Super vette bike!!!!!!!
BeantwoordenVerwijderenMe gusta, yo también tengo una supermagna azul del 88
BeantwoordenVerwijderenMe gusta, yo también tengo una supermagna azul del 88
BeantwoordenVerwijderenDear sir,
BeantwoordenVerwijderenI saw your pictures of a chrome radiator.
Could you please let me know whether you have on in stock for my Honda vf700c rc21 19874.
I am also looking for a chrome air filter housing.
It really would be a dream for me to have these parts.
Can you please let me whether you have these items for you,and what the purchase price would be.
Really would like to hear from you a.s.a.p.
deze ombouw is echt vet zeg , prachtige kleuren, ik heb ook een VF 750 Super Magna van 88 ik overweeg om het te gaan Custumize in deze stijl
BeantwoordenVerwijderenmaar de schuine uitlaten die moeten origineel blijven vind ik .